Contacts

Direction du Laboratoire

Antoine RENUCCI

antoine.renucci @ univ-pau.fr

Gestion Administrative et Financière

Stéphanie MONTET

lirem@univ-pau.fr (Lirem @ univ-pau.fr)

stephanie.montet@univ-pau.fr (marie-helene.henry @ univ-pau.fr)

Tél : 33 (0)5 59 40 80 31

 

Virginie BOUYER (mi-temps)

virgine.bouyer@univ-pau.fr (marie-helene.henry @ univ-pau.fr)

Tél : 33 (0)5 59 57 41 64

Antoine RenucciProfesseur des Universités, Agrégé de Sciences de Gestion

  • LiREM-ECM
    8, allée des Platanes64100 Bayonne
  • antoine.renucci @ univ-pau.fr

Parcours

Docteur en Finance de l’Université de Toulouse 1-Capitole, diplômé du programme Grandes Ecoles de l’E.M. Lyon, Antoine Renucci enseigne la Finance à l’Université de Pau et des Pays de l’Adour sur le site de Bayonne, à l’Université Paris-Dauphine.

Il a dans le passé enseigné à l'Ecole Polytechnique (X), Sciences Po Paris, Arizona State University, l'Université de Toulouse 1-Capitole, l'Ecole Nationale de la Statistique et de l'Administration Economique (ENSAE), l'Université de Rennes (IGR), l'Université d'Economie et de Finance de Saint-Petersbourg, Toulouse Business School, l'Ecole Nationale Supérieure de l'Aéronautique et de l'Espace, l' Ecole Nationale Supérieure des Techniques Avancées (ENSTA), l'Institut des Hautes Etudes de Défense Nationale (IHEDN) et  dans le Master 2 Recherche Finance and Economics, programme commun de l'ENS Lyon, l'EM Lyon et l'Université Lyon 2.

Antoine Renucci a publié ses recherches dans le Journal of Corporate Finance, Review of Finance, Oxford Economic Papers, Bankers, Markets and Investors, the Scandinavian Journal of Economics, Politiques et Management Public, Annals of Economics and Statistics, Journal of Economics and Management Strategy, Business Strategy and the Environment .... Il est ad hoc referee pour le Journal of Financial Intermediation, Annals of Finance, European Financial Management Journal, the Review of Economic Studies, Finance, Management Science, Revue Economique, the International Review of Economics and Finance, the Scandinavian Journal of Economics, Questions de management. 

Il mène ou a mené une activité de consultant auprès d’Euro MTS (plate-forme électronique de trading de titres de dette souveraine), la Banque Populaire (SPEF), l’IRDI, Dassault Aviation, la Caisse des Dépôts et Consignations, HRA Pharma, ...

Son engagement dans la communauté scientifique et économique s’est traduit par son rôle d’administrateur de l’European Financial Management association, d’expert auprès de l’Agence Nationale de la Recherche, auprès du Conseil d’Analyse Economique du Premier Ministre (CAE), du Haut Conseil de l'Evaluation de la Recherche et de l'Enseignement Supérieur.

Il a été Directeur Exécutif du PEPITE Entrepreneuriat Campus Aquitaine pendant 5 ans, Chargé de Mission Entrepreneuriat auprès du Président de la Communauté d'Universités et d'Etablissements d'Aquitaine (CUEA). Antoine Renucci a dirigé l'Ecole doctorale des Sciences Sociales et Humanités de l'UPPA. Il a créé et coordonné l'équipe de Recherche Etudes Comparatives en Management (ECM).

Il est ou a été membre du Conseil d'Administration, du Conseil Scientifique (puis Commission de la recherche), du Conseil d'Orientation Stratégique de l'Université, du Conseil d’Administration de l’IAE et du Conseil du Collège Etudes Européennes et Internationales. Il est membre extérieur du Conseil de l'Ecole Doctorale SDOSE (Université Paris-Dauphine-Ecole des Mines).

Antoine Renucci dirige le Laboratoire de Recherches en Management (LiREM) de l'UPPA.

 

Responsabilités

Responsabilités universitaires actuelles

Directeur du Laboratoire de Recherches en Management (LiREM) de l'UPPA -mars 2022 - ).

Responsable de l'équipe de Recherche ECM (Etudes Comparatives en Management) (novembre 2016 - )

Responsable du Parcours Recherche de l'IAE de Pau-Bayonne

Responsable du Master 2 Chargé de Clientèle, Banque et Assurance (septembre 2016 -  )

 

Responsabilités universitaires précédentes

Directeur Exécutif d'Entrepreneuriat Campus Aquitaine (ECA), avril 2015-avril 2020

Chargé de Mission Entrepreneuriat auprès du Président de la Communauté d'Universités et d'Etablissements d'Aquitaine (CUEA), avril 2015-avril 2020

Directeur de l'Ecole doctorale des Sciences Sociales et Humanités de l'UPPA  (janvier 2021- mars 2022), Directeur-Adjoint (février 2019 à janvier 2021)

Responsable du Master 1 Santé, IAE Pau-Bayonne, septembre 2011-septembre 2016

(co)Responsable du Master 222 Gestion d'actifs, Université Paris-Dauphine, septembre 2005-septembre 2009

Thèmes de recherche

Capital-risque, finance d'entreprise, organisation de l'entreprise, entrepreneuriat

Circular Economy, Green psychological climate

Encadrement

Direction de thèses :

 Tao Cheng :

Thèse soutenue le 13 novembre 2012, sur le thème des clauses d’engagement de conservation des titres (lockup) lors d’une introduction en bourse.

Jury : H. Alexandre (Paris-Dauphine), C. Casamatta (Université Toulouse 1-Capitole), C. Haritchabalet (UPPA), J. Jaussaud (UPPA), E. Lamarque (Sorbonne)

Tao Cheng travaille actuellement au service recherche du CPP Investment Board, à Toronto, l’un des fonds d’investissement les plus importants dans le monde avec 183 milliards de dollars d’actifs sous gestion. Son rôle est d’analyser les dynamiques de risque et de rentabilité de différentes classes d’actifs non cotés dans lesquels le fonds investit : private equity, infrastructures et immobilier.

 

Miloud Gamra :

Thèse soutenue le 20 septembre 2019 ; encadrement à 50% avec G. Recasens, UPPA, sur le thème du dilemme entre exploitation et exploration dans le cas des jeunes entreprises innovantes.

Jury : M. Cloutier (Université du Québec à Montréal), Cueille (UPPA), M. Hlady-Rispal (Université de Limoges), S. Samut (Université de Montpellier).

Après un contrat d'ATER, puis un post-doc financé par la Communauté d'agglomération Pays-Basque, à l’UPPA. Miloud a un contrat d'enseignement avec l'UPPA jusqu'en septembre 2023.

 

Trang Lê Thu

Thèse soutenue le 22 juin 2021, sur psychologie et relation entre une société de capital-risque et un entrepreneur. 

Jury : Stéphanie Serve (Université Paris Est Créteil), Raphaël Dornier (Université Savoie-Mont Blanc), Gilles Recasens (UPPA), Emmanuelle Dubocage (Université Paris Est Créteil)

Après avoir travaillé au sein d'une entreprise de capital-risque, Trang est maintenant au Royal Melbourne Institute of Technology (campus d'Hanoi).

 

Aurore Darmandieu :

Thèse soutenue le 25 novembre 2022, co-encadrée par C. Garcés Ayerbe (Université de Saragosse), sur les freins pour les firmes à l’adoption par les consommateurs de pratiques responsables.

Jury : Dante Leyva de la Hiz (Cunef, Madrid), Emmanuelle Reynaud (Aix-Marseille Université), Ines Suarez (Université de Saragosse), Olivier Boiral (Université Laval, Québec), Alberto Aragón-Correa (University of Granada and Rutgers Business School, USA)

Aurore a bénéficié d'un contrat doctoral financé par E2S-UPPA et la Région, puis d'un contrat de recherche à l'Université de Saragosse. Elle a été ATER à l'UPPA jusqu'en septembre 2023, avant de devenir Maître de Conférences.

 

Lisa Laforêt

Thèse soutenue le 9 novembre 2022, co-encadrée par G. Mendy-Bilek (UPPA), sur l'impact de la Blockchain dans la supply chain

Jury : Marc Bidan (Université de Nantes), Richard Calvi (Université Savoie Mont-Blanc), Vincent Levasseur (Air Liquide), Smail Benzidia (Université de Lorraine).

Après son contrat doctoral financé par la communauté d'agglomération Pays basque, Lisa a bénéficié d'un contrat d'enseignement à l'UPPA jusqu'en septembre 2023. Qualifiée aux fonctions de Maître de Conférences, elle a obtenu un contrat LRU à l'Université de Savoie Mont-Blanc.

 

Direction de HDR :

 Guillaume Andrieu :

HDR soutenue le 23 juin 2015, sur le thème de l’efficacité relative des différents investisseurs en capital-risque (indépendants, affiliés à un grand groupe industriel ou à une banque).

Jury: G. Cestone (Cass Business School, Londres), L. Vilanova (Université Lyon 2), R. Calcagno (EM Lyon), A. Schwienbacher (York University, Toronto)

 

Moez Bennouri :

HDR soutenue le 7 février 2020, sur le thème des introductions en bourse dans un cadre d’asymétrie d’information.

Jury: E. Ginglinger (Paris-Dauphine), F. Derrien (HEC), J-P. Décamps (Toulouse School of Economics), S. Falconieri (Cass Business School, Londres)

Publications

Publications

  • Access to Credit, Rents, and Organization of the Firm, (Antoine Renucci - Journal of Corporate Finance, 2008, vol. 14, n°4. Rang 2 CNRS)

This paper provides a theory for the choice of an organizational structure by the headquarters of a unitary structure concerned about overload. The headquarters can avoid overload by delegating operational decisions to divisions, i.e., moving the firm to a multidivisional structure. We show that, under moral hazard, these divisions receive rents for incentive purposes, and that the multidivisional structure is able to invest more. Thus, there is a trade-off between increasing investment and paying rents. We also show that this trade-off applies to situations where firms consider engaging in acquisitions and joint ventures, or where entrepreneurs consider resorting to venture capitalists.

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  • Reputation capital, financial capital and entrepreneurship (Frédéric Loss -Antoine Renucci, Oxford Economic Papers 65, 352-371, Rang 2 CNRS, 2013)

About 90% of entrepreneurs in the high-tech and professional service industries were previously employed in the same sector. In this paper, we provide a theory for how aspiring entrepreneurs choose an employer. We contrast ‘transparent’ employers (or firms) promoting personal accountability and employee empowerment with ‘opaque’ employers emphasizing team work and down-playing individual accomplishment. Markets use transparent firms' output to a larger extent to update employees' reputation since this output is more informative about individual talent. This has three effects. First, it harms employees who could become entrepreneurs if their reputation was maintained, but benefits the others. Second, it fosters effort, which raises wages, and thus the financial capital available to start a venture. Third, the perspective of entrepreneurship can induce employees to exert excessive effort, an effect that transparency exacerbates. We show that intermediate-reputation employees choose opaque firms, whereas higher- and lower-reputation employees choose transparent firms. Empirical implications follow.

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  • Bargaining with venture capitalists: When should entrepreneurs show their financial muscle ? (Antoine Renucci - Review of Finance, 2014, vol. 18, 2197-2214., Rang 1 CNRS)

In this paper, I model bargaining between an entrepreneur and a venture capitalist over the profits from an investment project. I show that, conditional on venture capital being available, more personal wealth, even if it is not invested in the project, helps the entrepreneur capture a larger fraction of the profits. I also show that access to bank financing can preclude access to venture capital. This occurs when bank financing works as a lever that raises the fraction of the profits the entrepreneur demands up to a level that is not incentive compatible with initiative from the venture capitalist.

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  • Making Partner (Frédéric Loss -Antoine Renucci, Scandinavian Journal of Economics, 2020, vol. 122, 1510-1534, Rang 2 CNRS)

Associates need reputation and financial resources to make partner at law firms, consultancies, and venture capital organizations. We provide a theory for how this prospect influences the business risk strategy they pursue and their execution effort. In our model, business risk affects how reputation evolves and the benchmark reputation for making partner through the impact of execution effort on the financial resources accumulated. We show that when business risk is observable, associates with good reputation take on high business risk, as opposed to low business risk, in order to protect their reputation. We also show that opening partner positions decreases the effort incentives of the associates with the best reputation. Finally, we conjecture that wage dispersion at the associate level should be higher when business risk is unobservable.

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https://doi.org/10.1111/sjoe.12390

  • Promotions, Managerial Project Choice, and Implementation Effort (Frédéric Loss -Antoine Renucci, Journal of Economics and Management Strategy (Rang 1 CNRS), Forthcoming, 2021)

In our model where career concerns take the form of promotion, managers use projects
and effort to influence the labour market beliefs regarding their ability. We show that managers consider how projects affect the extent to which posterior beliefs can differ from initial
beliefs, the precision of posterior beliefs, and equilibrium implementation effort costs. The
following results obtain. Although projects differ only in terms of the information they reveal, equilibrium implementation effort costs can reverse project choices. More informative
projects can induce lower effort despite the learning effect identified by Holmström (1999).
Regardless of the attractiveness of promotion, equilibrium effort is insufficient at either
end of the reputation distribution. Finally, good (respectively, bad) reputation managers
sometimes choose the more informative (respectively, less informative) project.

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  • Career Concerns and Belief Precision About Talent (Frédéric Loss -Antoine Renucci, Annals of Economics and Statistics, 2020, vol. 139, 87-103 Rang 2 CNRS)

In this paper, we study effort incentives in the labor market when talent is learned over time. We build a career concerns model in which agents can be promoted. We show that effort can increase in the precision of beliefs about talent, unlike the result obtained in the seminal paper of Holmström (1982/1999), but in line with Miklos-Thal and Ullrich (2015). Characterizing the impact of belief precision on incentives through a wage function allows us to identify a "status quo" effect. Agents who will be promoted if they keep their reputation are more likely than others to exert more effort when belief precision is higher. This is in contrat to Miklos-Thal and Ullrich (2015) who find a symmetric relationship around the threshold for being promoted.

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https://doi.org/10.15609/annaeconstat2009.139.0087

 

  • How Does It Pay to be Circular in Production Processes? (Aurore Darmandieu -Conception Garces-Ayerbe -Antoine Renucci - Pilar Rivera-Torres, Business Strategy and the Environment, 2021)

This study investigates whether circularity in production processes generates a reduction of firms' production costs and the conditions that determine the intensity of this reduction. It explores the role of two moderators for this cost-efficiency advantage to emerge, namely, eco-innovativeness (investments dedicated to the adequate implementation of circular practices in current production processes) and green jobs (human resources dedicated to circular practices). Using data on 13,117 small and medium enterprises (SMEs) from the Flash Eurobarometer 2017, a cluster analysis revealed that there is a gradual path towards Circular Economy among European SMEs, with the implementation of increasingly more circular practices. Four ordered probit models confirmed that a higher level of circularity in processes achieved by European SMEs is related to a reduction in their production costs. Moreover, eco-innovativeness positively moderates this relation. In contrast, the relative share of green jobs in SMEs' workforce mitigates the impact of circularity on production costs. In practice, by engaging in circularity, SMEs can contribute to the United Nations goals for Sustainable Development while reducing production costs; although the level of this reduction depends on how circularity is implemented.

https://doi.org/10.1002/bse.2949